dimarts, 12 de juliol del 2011

Píndola de l'Eloi del 4 de juliol.

I els castells van descobrir el twitter...

Primer foren els cronistes, intrèpids pioners que farcien els seus escrits de referències mítiques. Més tard la proliferació de premsa especialitzada tant en versió escrita, radiofònica o televisiva fa que es comenci a intuir la influència d’un nou lobby periodístico-masònic amb un llenguatje més modern, contundent i polèmic. Són els que ara ja comencen a coneixes com la central chartreussera, del raim, la txiruca o el calçot, depenent la seva ascendència. Les suposades parcialitats d’aquests, començaven a ser tema de conversa. Amb els blogs personals, les opinions més o menys assenyades permeten portar aquestes discussions més a prop dels castellers. Després l’amigable Facebook, relaxant tensions, on tothom es fa amic de tothom... pero resulta que el Twitter... ai el Twitter... ho descarria tot.

Fantàstica eina de búsqueda d’informació general, de seguiment de famosetes o de debat més o menys aferrissat, ens obre pels amants dels castells unes possibilitats fins ara inexistents. És fàcil, àgil, dinàmic, salvatge... Ja fa temps que la majoria de colles, castellers àvids d’informació, i programes de ràdio o TV (amb la remarcable i lamentable excepció del pilarde8) hi estan posats, i hem començat a notar els seus efectes.

Primer el de l’etiquetatge. Si tot l’escrit i relacionat amb els castells s’etiqueta amb el hashtag #castellers, podrem seguir-ho fàcilment. Informació a temps real sigui en forma gràfica, d’estadística o opinió. Una altra cosa és que l’etiqueta sigui l’adequada o no. No cal dir que això de castellers enlloc de castells comença a ser patètic, però el problema està en que ara l’etiqueta funciona a tal velocitat de creuer que costarà canviar-ho. NI QUE L’HAGUÉS CREAT EL JOSEP CUNÍ!!! I trobem també hashtags creats per colles o gropúscles dins les colles. Un de semiconsolidat i expandint-se és #gangmatalasser. Una immensa tonteria que permet trobar fàcilment tot el que comentem els de la camisa ratllada, sigui de temàtica castellera o no. Si ho voleu veure, allà està.

Un altre tema interessant és, que dir el que vols dir en 140 caràcters, que semblen pocs pero no, té el seu què. És allò que alguns diuen de “la mente aguzada y los dardos certeros” Per exemple, veure qualsevol retransmissió esportiva per televisió mentre segueixes els seu hashtag és una gran experiència. A la final de Wimbledon d’ahir, per exemple, algú piulava durant el 4rt set “rectificar és de serbios”, i durant una pausa entre jocs “me asomo a la ventana es la Xisca de ayer” Doncs això és extrapolable a les actuacions castelleres. Fins hi tot d’aquí poc, les llargues i insufribles actuacions seran les favorites de castellers amb smartphones, i potser estem davant d’una efímera existència d’aquest format a l’antiga que enguany està traient el cap en algunes actuacions.

I per últim, el que interessa. Es diu que el que necessiten els castells és el seu Puntopelota particular. Jo dic que no. El twitter és la versió millorada de les polèmiques de la Jove. Temes com imbatibilitats mantingudes a Cornellà, suposades representacions en nom de tot el món casteller a la Patum de Berga, la mania persecutòria d’alguns envers els Concurs o el primer gamma extra de la temporada, han provocat acaloraments diversos en format de twit. I ahir mateix, en que un piulador egarenc se’n va enrecordar de la inexistent germana d’un verd i friki col·laborador nostru, i més coses... Programes de televisió que critiquen a programes de ràdio, i com que això de la guerra de programes ens interessa, allà va l’últim exemple. El twitter del programa QUARTA RONDA de LlobregatTV diu això:
@3Rondes és un gran programa sobre castells, però a #quartaronda no compartim aquesta visió tan centrada en rànquings i punts #castellers
Ja veieu. El 3Rondes sempre en el punt de mira. Des d’aquí no entrarem en aquesta guerra, pero recordeu el hashtag #elpilard8molamesqel3rondes

I ja estic, pero deixeu-me acabar proposant un altre hashtag:
#TORREÑOESTASENTODOSLOSFREGAOS!!!